Koněspřežná tramvajová dráha v Praze – provoz na první trati pražské "koňky" byl slavnostně zahájen 23. září 1875. Úsek začínal u řetězového mostu císaře Františka I. a končil v Karlíně u Invalidovny. Dráhu vybudoval belgický podnikatel Édouard Otlet, proto se jí říkalo také Otletova koňka. Oficiálním provozovatelem byla belgická Akciová společnost pražské tramwaye.
V květnu roku následujícího na dráhu navázal další úsek vedoucí na Smíchov. Řetězový most však cestující museli přecházet, oba břehy Vltavy koňka přímo propojila až v roce 1883 přes Palackého most. V té době už měly všechny úseky koňské dráhy délku téměř dvacet kilometrů.
Zajímavostí je, že z počátku se používaly dřevěné kolejnice, pouze pobité plechem. Ty byly nicméně záhy měněny za železné.
V roce 1898 dopravní síť odkoupily Elektrické podniky a zahájily její elektrizaci. Poslední pravidelná koňská tramvaj vyjela 12. května 1905 z Křižovnického náměstí.