Největší evropská zlatá mince váží 30 Kg
Mince Vídeňský filharmonik se zapsal do Guinnessovy knihy rekordů jako největší zlatá mince na světě.
Mince Vídeňský filharmonik se zapsal do Guinnessovy knihy rekordů jako největší zlatá mince na světě.
Aby dosáhl světového prvenství váží tento rekordman neuvěřitelných 1000 troyských uncí. To je něco přes 31 Kilogramů !!! Ryzost této mince je přitom stejná jako u "malých" mincí vážících 1Oz. Z 1000 dílů jeho váhy je 999.9 dílů čistého zlata. Těchto obřích mincí, které mají v průměru přes 37 centimetrů bylo vyrobeno pouze 15 kusů. Každá z nich má nominální hodnotu 100.000 Euro. Na výrobu jedné mince bylo zapotřebí 2,5 zlatých cihel.
Dodnes se jedná o největší evropskou minci z ryzího zlata.
Alfons Mucha Autor československých bankovek
Muž, jehož jméno symbolizuje umělecký směr zpravidla označovaný jako secese, Art Noveau či Jugendstil, se narodil do rodiny zaměstnance soudu Ondřeje Muchy 24. června 1860.
V pořadí čtvrté dítě dostalo jméno počínající písmenem A stejně jako ostatní sourozenci – Alfons Maria Mucha.
Pro chlapce neobvyklé přízvisko získal prý na přání zbožné matky, která tak chtěla synovi zajistit přízeň a celoživotní přímluvu Panny Marie. Amálie Muchová rozená Malá před
sňatkem působila jako guvernantka ve Vídni a měla vynikat nejen krásou, ale rovněž sečtělostí a citem pro výtvarné umění, který zřejmě předala i svému synovi. Chlapec od útlého věku projevoval obdivuhodný talent. Zalíbení v kresbě, jež určilo jeho životní dráhu,
se projevilo již velmi záhy, neboť podle rodinné tradice se chopil dříve tužky, než učinil první krok.
Dětská léta prožil Mucha v poklidu malého města Ivančic. V místním chrámu od osmi let zpíval na kůru a věnoval se také hře na housle. Snad právě hudební nadání rozhodlo o místě dalšího studia, kterým se stalo Brno. Od roku 1872 započal studia na tamním
Slovanském gymnáziu. Přivydělával si zpěvem a hrou na housle, posléze rovněž působil jako zpěvák a mnohdy sólista v klášterním minoritském chrámu Nanebevzetí Panny Marie na Starém
Brně. Zde se setkal s Leošem Janáčkem, pod jehož taktovkou nezřídka vystupoval. Zároveň docházel k profesoru kresby Josefu Zelenému.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 2/2013